Asystent skrętu w prawo – co to jest i jak działa?
Podróże

Asystent skrętu w prawo – co to jest i jak działa?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Najnowszy system bezpieczeństwa, który niebawem będzie niezbędny w każdym aucie. Nadchodzi asystent skrętu w prawo.

Asystenci od ratowania życia

Od wielu lat możemy zaobserwować ogromny rozwój technologii stosowanej w motoryzacji. Producenci samochodów prześcigają się z coraz to nowszymi pomysłami, dzięki czemu nasze auta naszpikowane są wieloma aktywnymi systemami bezpieczeństwa, jak np. asystent utrzymania pasa ruchu, czujniki parkowania, reagujące na oświetlanie światła czy choćby system przeciwkolizyjny. Z pewnością te rozwiązania zwiększają bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu drogowego.

Tym razem firma Continental postanowiła wyjść naprzeciw konkretnej grupie – rowerzystom. W końcu wiele razy zdarza się, że przy skręcie w prawo kierowca, nie widząc rowerzysty, powoduje kolizję. Rozwiązaniem problemu ma być asystent skrętu w prawo.

Uwaga rower!

Asystent skrętu w prawo to system zbliżony do działania asystenta martwego pola czy aktywnego tempomatu, jednak z tą różnicą, że czujniki użyte w tym systemie oparte są o radar krótszego zasięgu. Za ich pomocą asystent dokładniej monitoruje otoczenie samochodu i w razie zagrożenia potrafi zareagować. 

Przykładowo kierowca, który będzie próbował przeciąć trasę przejazdu rowerzysty ze zbyt dużą prędkością, otrzyma komunikat o niebezpieczeństwie, a następnie, jeśli kierujący pojazdem nie zwolni, asystent aktywuje hamulce nawet do całkowitego zatrzymania. Jeśli chodzi o specyfikacje, nasz artykuł opisuje system, który zaprezentowała firma Continental. 

Jak to działa?

W przypadku asystenta skrętu w prawo firmy Continental, czujniki monitorujące otoczenie zostały wyposażone w radary krótkiego zasięgu o bardzo wysokiej częstotliwości – 77 GHz (w innych tego typu systemach montuje się radary o częstotliwości 24 Ghz). To właśnie ta wysoka częstotliwość, zdaniem producenta, pozwoliła zwiększyć rozdzielczość monitorowania otoczenia. 

Dzięki temu system będzie mógł o wiele dokładniej wykrywać i rozpoznawać wielkość, szybkość z jaką obiekt się porusza, kierunek ruchu, a wszystko to w czasie rzeczywistym. Asystent reaguje w momencie, gdy kierowca nie ma zamiaru się zatrzymać, wysyła sygnał do komputera pokładowego naszego auta, a następnie aktywowana jest funkcja awaryjnego zatrzymania, dzięki czemu nie dochodzi do zderzenia. 

Ogromnym plusem jest niewielki rozmiar takiego urządzenia, przez co instalacja w samochodach osobowych jest bardzo prosta. Czujniki można umieścić w każdym z czterech narożników nadwozia, dzięki czemu możemy monitorować obszar o promieniu 360 stopni. System ten dodatkowo zapobiega niepożądanemu otworzeniu drzwi przed nadjeżdżającym rowerzystą, wykryje też mniejsze obiekty, jak hulajnogi.

Asystent skrętu w prawo już obowiązkowy dla ciężarówek

Nowa technologia spełnia wszystkie wymagania zawarte w strategii bezpieczeństwa norm NCAP w latach 2020–2022, które dotyczą zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Dodatkowo system idealnie wpisuje się w program Wizji Zero firmy technologicznej Continental, która przeprowadza szereg badań dotyczących wypadków drogowych.

Z najnowszych danych firmy wynika, że ich najnowszy system może zapobiec 5 proc. wszystkich wypadków samochodowych z udziałem rowerzystów oraz dodatkowo 6 proc. wypadków, w których rowerzyści odnoszą niewielkie obrażenia. Warto zaznaczyć, że  instalowanie takich systemów jest obowiązkowe dla samochodów ciężarowych w całej Unii Europejskiej od 2020 roku.

Przykładowe badania przez firmę Continental w Niemczech wykazały, że 36% wszystkich wypadków, w których zginęli rowerzyści, można było uniknąć poprzez instalację w ciężarówkach systemów wspomagania skrętu w prawo.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Meble do sali konferencyjnej – wybór i aranżacja
Meble do sali konferencyjnej – wybór i aranżacja
Sala konferencyjna to miejsce, w którym odbywają się ważne spotkania, prezentacje i szkolenia. Dlatego też wybór odpowiednich mebli do niej jest niezwykle istotny.
Ford stworzył system, który będzie przesyłał reklamy wewnątrz samochodu
Ford stworzył system, który będzie przesyłał reklamy wewnątrz samochodu
Sposób na reklamę według Forda – na czym ma polegać nowy rodzaj marketingu?
Jak wybrać odpowiednie narzędzia analityki biznesowej dla Twojej firmy?
Jak wybrać odpowiednie narzędzia analityki biznesowej dla Twojej firmy?
W tym artykule dowiesz się, jak skutecznie wybrać narzędzia analityki biznesowej, które odpowiadają potrzebom Twojej firmy.
Ostatnie wpisy