4 akcesoria jachtowe, które warto mieć
Podróże

4 akcesoria jachtowe, które warto mieć

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Jachty są spełnieniem marzeń dla wielu osób. Znakomicie wyglądają, a żeglowanie nimi sprawia wiele przyjemności zarówno przy sterowaniu, jak i podziwianiu pięknych widoków.

Armator, czy żeglarz – jaka jest różnica?

W przypadku akcesoriów jachtowych ważną kwestią jest to, czy są one wybierane przez armatora, czy przez osobę, która chce wybrać się na jacht na przykład na weekend. Dlatego warto się bardziej przypatrzeć temu, jakie są różnice pomiędzy tymi dwoma typami użytkowników. 

Armator – osoba, która użycza swojego jachtu 

Armator jest kimś, kto wynajmuje własną jednostkę innym osobom lub udostępnia powierzchnię jachtu i czerpie z tego korzyści finansowe, na przykład w sytuacji, gdy organizuje wycieczki krajoznawcze czy spełnia funkcję sternika, przewożąc pasażerów. Zwykle zatrudnia również załogę oraz kapitana, którzy odpowiadają cywilnie za zobowiązania wynikające z eksploatacji jednostki. 

Osobę, która jest armatorem, zobowiązuje się również do tego, żeby zarejestrować posiadaną jednostkę w odpowiednim urzędzie – w tym przypadku w rejestrze administracyjnym polskich statków żeglugi śródlądowej. 

Armator jest również zobowiązany do tego, żeby jego jednostka spełniała wszelkie wytyczne dotyczące bezpieczeństwa. Wyłącznie w takiej sytuacji jacht może uzyskać dokumenty upoważniające do żeglugi, na przykład świadectwo pomiarowe. Charakterystyka armatora jest dość podobna do przewoźnika żeglugi śródlądowej, jednak znacząco się różni w kwestiach odpowiedzialności prawnej, nie wszyscy z nich muszą mieć zdolności zawodowe, czyli wiedzę z dziedzin obejmujących m.in. bezpieczeństwo żeglugi, standardów technicznych statków oraz standardów zachowania w warunkach środowiska wodnego. 

Żeglarz jachtowy – kim jest?

Żeglarzem jachtowym może się nazwać każda osoba, która posiada najniższy z trzech wymaganych prawem patentów żeglarskich w Polsce. Główne wymagania, jakie należy spełnić, żeby otrzymać odpowiedni certyfikat, to ukończenie czternastego roku życia, a także posiadanie wiedzy umożliwiającej zdanie egzaminu z zakresu sterowania jachtem oraz na temat wszystkich innych czynników, wpływających na żeglugę tą jednostką. 

Patent żeglarza jachtowego daje prawo osobie do prowadzenia jachtów żeglarskich, wykorzystujących lub nie pomocniczy napęd mechaniczny, po wodach śródlądowych, a także prowadzenia jachtów żaglowych bez lub z pomocniczym napędem mechanicznym z kadłubem o długości zawierającej się w przedziale do 12 metrów po morskich wodach wewnętrznych, a także innych terenach z tego zakresu w strefie 2 Mm od brzegu w porze dziennej. 

Cztery akcesoria jachtowe, które przydadzą się armatorowi oraz żeglarzowi jachtowemu

Oprócz armatora i żeglarza jachtowego istnieje również trzecia grupa, która korzysta z możliwości jachtów, są to pasażerowie. I oni potrzebują konkretnych elementów wyposażenia, żeby komfortowo i przede wszystkim bezpiecznie korzystać z uroków żeglowania. Trudno wybrać wyłącznie tylko cztery akcesoria jachtowe, ale niektóre z nich wydają się swoistą podstawą żeglugi.

Pierwszym z nich jest skrzynka bosmańska. Zawartość tego produktu różni się w zależności od producenta, który dystrybuuje ten rodzaj wyposażenia. Można jednak wskazać podstawowe elementy, które powinny znajdować się w środku. 

Są nimi na pewno klucze płaskie o rozmiarach od 6 do 19 mm. Oprócz tego w skrzynce bosmańskiej powinno się znajdować od 2 do 3 wkrętaków krzyżakowych w różnych rozmiarach. Dobrze, żeby skrzynka bosmańska zawiera również klucz nastawny, kombinerki, a także klucz zaciskowy typu „mors”. Dzięki tym elementom będzie można znacząco ułatwić sobie naprawę typowych i tych bardziej wymagających uszkodzeń na pokładzie jachtu. 

Drugą pozycją są liny zapasowe. Powinny mieć różną grubość – od średnicy kilkunastu milimetrów do cienkich z zakresu od 5 do 6 milimetrów. Te elementy wyposażenia powinny dotyczyć olinowania stałego, czyli zwykłych lin, prętów lub profili mocujących maszty i bukszpryt. Komplet powinien być także uzupełniony o olinowanie ruchome – grupę lin służących do obsługi takielunku.

Trzecim akcesorium niezbędnym do tego, żeby bezpiecznie żeglować, jest kamizelka. Powinna to być kamizelka pneumatyczna, wyposażona w pas krokowy. Dzięki temu można zminimalizować ryzyko tego, że pasażer lub członek załogi po wpadnięciu do wody pozostanie bez zabezpieczenia, bo kamizelka zsunie się przez głowę. 

Ostatnim elementem, który warto mieć na pokładzie jachtu, są szczelne torby. Dzięki nim można w prosty sposób zabezpieczyć ważne przedmioty, na przykład dokumenty lub telefon, przed działaniem wilgoci oraz bezpośrednim kontaktem z wodą.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Telefon na kartę – jak wygląda taka oferta obecnie?
Telefon na kartę – jak wygląda taka oferta obecnie?
Jak teraz wygląda oferta na kartę i czy się opłaca?
Do kogo są skierowane dotacje na B + R?
Do kogo są skierowane dotacje na B + R?
W tym artykule omówimy, do kogo są skierowane dotacje na badania i rozwój oraz jakie kryteria trzeba spełnić, aby się zakwalifikować.
Efektywne zarządzanie wydatkami w podróży służbowej dzięki nowoczesnym technologiom
Efektywne zarządzanie wydatkami w podróży służbowej dzięki nowoczesnym technologiom
Odkryj, jak nowoczesne technologie mogą pomóc w optymalizacji wydatków podczas podróży służbowych, zwiększając efektywność i kontrolę nad budżetem firmowym.
Ostatnie wpisy