Zamierzasz wyjechać na wakacje i zastanawiasz się, czy masz odpowiednie kwalifikacje, aby poprowadzić kampera? Z niniejszego artykułu dowiesz się wszystkiego, czego potrzebujesz, aby zasiąść za kierownicą „domu na kółkach”. 

Skąd w ogóle wziąć kampera?

Kampera można kupić lub wynająć. Koszt wynajmu jest zależny od liczby miejsc oraz czasu, na który chcemy go wypożyczyć. Pojazdy o wysokich standardach mogą mieć cenę około 500–600 złotych na dobę, choć oczywiście znajdziemy i tańsze alternatywy. Oferty wynajmu znajdziemy w niemal każdym większym mieście w Polsce. 

Jakiego prawda jazdy potrzebujesz?

Sprawa jest teoretycznie prosta: kamperem może kierować osoba, która uzyskała licencję na poruszanie się pojazdami kategorii B, C oraz C1. Dlaczego nie „po prostu B”, skąd to rozróżnienie? Otóż w zależności od wagi pojazdu kempingowego będzie zależało to, jakiego prawa jazdy potrzebujesz. Sytuacja wygląda następująco:

  • kategoria B – kamper o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) nieprzekraczającej 3,5 tony;
  • kategoria C1 – kamper o DMC nieprzekraczającej 7,5 tony;
  • kategoria C – kamper o DMC nieprzekraczającej 7,5 tony. 

Zdecydowana większość dostępnych w Polsce pojazdów kempingowych to jednak pojazdy, na które wystarczy nam kategoria B. Większe gabaryty dotyczą zazwyczaj luksusowych kamperów, najczęściej z zagranicy. 

Masa całkowita a masa własna pojazdu – czym to się różni

  1. Masa własna pojazdu – to masa pojazdu zaraz po produkcji, pustego. Masę tę znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym. Przed spakowaniem całego sprzętu do kampera, wlaniem paliwa, wsadzeniem jedzenia, ciuchów itd., warto się zorientować, ile wynosi masa własna, a następnie obliczyć, ile możemy do niej dołożyć. Dla przykładu: masa własna wynosi 3000 kilogramów. Oznacza to, że możemy obciążyć kampera dodatkowym ciężarem o wadze pół tony (w to wliczają się również osoby).
  2. Dopuszczalna masa całkowita – to masa samochodu, która stanowi sumę masy własnej oraz wkładu osobistego, czyli wszystkiego, co wsadziliśmy do pojazdu. Odnosząc się do poprzedniego przykładu – jeżeli masa własna wyniosła 3 tony, a my dodaliśmy ciężar o łącznej wadze 350 kilogramów, to DMC jest równa 3 tonom i 350 kilogramom. Jeżeli zatem chcemy prowadzić kampera, na którego wystarczy nam prawo jazdy kategorii B, DMC nie może przekroczyć 3,5 tony (3350 kilogramów jest więc dopuszczalne).

Staż kierowcy

Ponieważ samochód kempingowy jest trudniejszy w obsłudze od standardowego auta, zazwyczaj wymagany jest pewien staż za kierownicą. Z reguły dolna granica odnosi się do wieku kierowcy – 23 lub 26 lat – albo do lat posiadania prawa jazdy – od 3 do 5 lat minimum. Powodem są wymagania ubezpieczycieli oraz najzwyklejsza w świecie obawa, iż niedoświadczony kierowca po prostu nie zapanuje nad tak wielkim pojazdem. Kamper to nie zwinna osobówka, którą możemy śmiało wymijać inne samochody. Tu potrzebne jest opanowanie i doświadczenie. Kierujemy długim, szerokim i wysokim pojazdem. Nie ma on również takiego przyspieszenia, dlatego manewr wyprzedzania jest bardziej ryzykowny. Waga z kolei wydłuża proces hamowania, a przy ewentualnej kolizji uszkodzenia będą zdecydowanie poważniejsze. Należy też uwzględnić np. sytuację, kiedy kierowca będzie zmuszony podjeżdżać kamperem pod stromą górę, na dodatek w korku. Kwestia doświadczenia jest w tym przypadku kluczowa. 

Zdjęcie główne: Kampus Production/pexels.com

Dodaj komentarz

Twój email nie zostanie opublikowany.