Artykuł sponsorowany
Druk offsetowy to jedna z najpopularniejszych metod druku, stosowana głównie w przypadku dużych nakładów. Jego nazwa pochodzi od ang. „offset”, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza „przesunięcie”. W tym kontekście odnosi się to do sposobu, w jaki obraz jest przenoszony z matrycy na papier. W druku offsetowym obraz nie jest przenoszony bezpośrednio z płyty na papier, ale z płyty na gumową rolkę, a następnie z rolki na papier.
To popularna metoda drukowania, stosowana głównie w przemyśle poligraficznym do produkcji dużych nakładów. Bazuje na zasadzie, że tłuszcz i woda się nie mieszają. Proces rozpoczyna się od nałożenia obrazu na metalową płytę za pomocą tuszu. Następnie płyta jest nawilżana wodą, która przylega tylko do tych miejsc, gdzie nie ma tuszu. Rolka z tuszem przesuwa się po płycie, przekazując tusz tylko na obszary z obrazem. Potem obraz jest przenoszony na gumową poduszkę, a z niej na papier. Dzięki temu uzyskuje się wysoką jakość druku i precyzyjne odwzorowanie detali.
Drukarnia offsetowa zapewnia proces druku, który rozpoczyna się od przygotowania płyty, która jest traktowana chemicznie tak, aby atrakcyjne dla tuszu były tylko te obszary, które mają być wydrukowane. Kiedy płyta jest gotowa, umieszcza się ją w maszynie drukującej i pokrywa tuszem. Następnie płyta przekazuje obraz na rolkę gumową, która odbija go na papierze. Dzięki temu obraz jest bardziej precyzyjny i wyraźny niż w innych metodach druku.
Oczywiście druk offsetowy ma wiele zalet, a oto kilka z nich:
Niestety nie można też pominąć wad, które nie są dokuczające, ale warto o nich wiedzieć:
Druk offsetowy to jedna z najpopularniejszych technik druku, używana do tworzenia wielonakładowych materiałów, takich jak gazety czy broszury. Technika ta polega na przenoszeniu obrazu z płyty drukowej na powierzchnię offsetową (zwykle gumowy cylinder), a następnie na papier. Wysoka jakość, duża trwałość oraz możliwość dodania followań, tłoczeń czy też nawet lakierowanie sprawiają, że jest idealna forma druku dla firm, które chcą przygotować swoje katalogi oraz innego rodzaju materiały promocyjne.
Zdjęcie:Bank Phrom/unsplash.com