Wybór bramy do garażu? Wydawałoby się, że to prosta sprawa. W rzeczywistości istnieją dość szczególne, czasem subtelne różnice, które mogą zaważyć na ostatecznym dopasowaniu odpowiednich wrót. 

Co należy uwzględnić przy wyborze bramy?

Najbardziej charakterystyczną cechą jest oczywiście sposób jej otwarcia. Może być elektryczna bądź ręczna, unosząca się do góry lub otwierana na boki i tak dalej. To jednak dopiero początek. Poza inną oczywistą kwestią, jaką jest walor estetyczny, istotne są takie czynniki jak:

  • termoizolacja,
  • rodzaje zabezpieczeń antywłamaniowych,
  • komfort korzystania,
  • cena (bramy można kupić za różne kwoty – od kilkuset złotych aż do kilku tysięcy złotych),
  • osłonięcie garażu – brama, mimo wszystko, powinna wkomponować się w bryłę. Nie tylko pod względem estetycznym, ale również funkcjonalnym.

Co brać pod uwagę przy wyborze?

Brama chroni auto zarówno przez ewentualnymi złodziejami, jak i przed warunkami atmosferycznymi. Z tych powodów powinna być niezawodna. Należy przez to rozumieć, że brama nie ulegnie naporowi złodzieja, który zapragnąłby się do środka dostać np. poprzez próbę podważenia wrót. Brama musi być solidna, żadna wichura czy burza nie mogą sprawić, że dojdzie do jej uszkodzenia lub przeciekania. Zadaniem wrót jest także wspomniana termoizolacja – odporność na temperaturę oraz wilgoć to absolutny standard. W przypadku gdy garaż jest blisko domu (bądź stanowi jego część), dobrze, aby wrota otwierały się jak najciszej. Jeżeli zdecydujemy się na bramę elektryczną, powinniśmy zadbać o alternatywny sposób otwierania – w przeciwnym wypadku wystarczy, że wyłączą prąd i już jesteśmy unieruchomieni. 

Najpopularniejsze rodzaje bram garażowych

Brama segmentowa górna

Skrzydło składające się z 3–6 segmentów jest połączone zawiasami, a te są zabezpieczone przed pogodą specjalnymi uszczelkami. Wszystko to gwarantuje trwałość i szczelność przed warunkami z zewnątrz. Wrota otwierają się pionowo, chowają się pod sufitem – w ten sposób oszczędzamy sporo miejsca. Zostawiają one do 14 centymetrów większą szerokość wjazdu niż na przykład brama uchylna. 

Brama segmentowa boczna

Sposób jej konstrukcji jest bardziej skomplikowany, a także pozbawia nas możliwości wykorzystania ścian bocznych w garażu. Zdecydowanym plusem jest jednak więcej miejsca w pionie. Taka brama posiada ponadto niezwykle dobrą izolację cieplną oraz dźwiękową – możemy spokojnie ją otwierać i być pewni, że nie wyda żadnych okropnych zgrzytów. Szczególnie warto wybrać ją w miejscach, gdzie bryła budynku komplikuje montaż innych wrót. 

Brama uchylna

Najbardziej popularny rodzaj bramy. Wrota osadzone są na sprężynach i podnoszą bramę do góry. W przeciwieństwie do pozostałych typów ten pozwala wykorzystać więcej przestrzeni wewnętrznej. Jeżeli brama jest wyposażona w solidne uszczelki, możemy być pewni, że do środka nie przedostanie się zimne bądź gorące powietrze. Warunkiem koniecznym jest zachowanie co najmniej metra odległości między bramą a stojącym przed nią pojazdem, aby wrota mogły się swobodnie uchylać. 

Brama rolowana

Bardzo wygodne w obsłudze, szczelne i skutecznie chroniące samochód zarówno przed włamaniami, jak i warunkami atmosferycznymi. Wrota zajmują niewiele miejsca, jednakże należy zarezerwować miejsce na kasetę – około 30–35 centymetrów nadproża – lub zamontować kasetę po zewnętrznej stronie garażu. 

Zdjęcie główne: pexels.com/Luis Yanez

Dodaj komentarz

Twój email nie zostanie opublikowany.